jeudi 21 mars 2013

Journée rhum

Si hier il ne faisait pas très beau, aujourd'hui je ne vous raconte même pas. Et pourtant au réveil le temps était plus prometteur que hier, car il y avait un peu de soleil et un bout de ciel bleu. Que nenni! Il ne faut pas se fier aux apparences...

Après le petit déjeuner on a pris la voiture pour monter au Morne Constant. Et pour monter... ça montait bien! Au point qu'à un moment j'ai presque eu peur que la voiture ne nous lâche! Je n'étais pas bien sereine, non... Mais dans le guide ils disaient que la vue en valait vraiment le coup. Ça aurait été sûrement vrai s'il n'avait pas plu des cordes... :( Avec l'expérience de hier on a essayé d'attendre 5 minutes dans la voiture, en attendant que ça se passe... Et c'est passé. On était prêts à repartir quand la pluie nous a laissés 5 minutes top chrono pour prendre des photos. On a pu voir toute la baie du Diamant, par contre du côté de Fort de France c'était vraiment trop couvert. Dommage.



La descente était encore pire que la montée! Il y avait longtemps que je n'avais pas eu peur en voiture... Là j'ai eu peur qu'on y laisse les freins! Soyez surs que je n'achèterai jamais une voiture automatique! Je préfère avoir le contrôle dans des cas comme ça!

C'est sous une petite pluie qu'on s'est dirigés ver la distillerie de Trois-Rivières. En arrivant il ne pleuvait plus :) On a pris nos billets et on a profité des 20 minutes avant la visite pour faire un petit tour. On était en train de prendre des photos des alentours de la distillerie lorsqu'on a vu toute une colonie de crabes autour d'un arbre. Il y en avait plein, mais vraiment plein! Et ils étaient trop cool :) Dommage qu'ils se planquaient à chaque fois que j'essayait de m'approcher d'eux pour les prendre en photo... 



La visite a commencé à 11h30. Le guide était un vrai martiniquais qui nous a expliqué tout le processus de distillation du rhum. Il était super sympa! Il nous a dit qu'aujourd'hui leur rhum n'est plus distillé sur place, à Trois-Rivières, mais à La Mauny (histoires de rachat du groupe...) mais que ça n'a rien changé au produit. Apparemment ils ont conservé les deux parties qui définissent un rhum: d'un côté ils ont déménagé leur alambic, de l'autre ils continuent à utiliser les mêmes cannes à sucre. Du coup l'ancienne distillerie de Trois-Rivières aujourd'hui sert uniquement aux visites.





Après toutes les explications, j'ai eu l'honneur de démarrer le mécanisme de broyage des cannes. Et comme je faisais un peu ma timide, Rémi m'a rappelée que si je voulais passer inaperçue je n'aurais pas dû mettre un t-shirt fuchsia :P Non, mais attention, c'était une tâche avec une lourde responsabilité, hein?!? Car si je n'arrivais pas à démarrer la machine, on allait devoir faire une dégustation avec de l'eau à la place du rhum... La pression!! Heureusement que le boulot consistait uniquement à appuyer sur un bouton ;)



Une fois la visite finie on a eu le droit à une dégustation de rhum (ou de cocktails, pour ceux qui préféraient). C'était bien cool, et ils n'étaient pas du tout radins parce qu'on pouvait en goûter autant types qu'on voulait! Avec Rémi on a dégusté 4 vieux rhums allant de 3 à 15 ans de vieillissement. On a unanimement décidé que nos préférés étaient les 5 et 10 ans d'age. Franchement, on était bien contents de cette visite et de tout ce qu'on a appris!

Vers 13h on a repris la route, direction Le François. On s'est arrêtés manger en herse à un camion-snack, quelques kilomètres avant la ville, entourés de bananiers. Il y en avait partout! Comme vous pouvez vous en douter, une grosse averse s'est abattue sur nous pendant qu'on attendait nos paninis tout discutant avec la patronne. Du coup on a fini pour manger dans la voiture. Pas du tout glamour, mais plutôt pratique et marrant :)


L'après-midi on a visité l'Habitation Clément. Il s'agit d'un domaine qui comprend entre autres l'ancienne distillerie, les chais, ainsi qu'une habitation créole. Et oui, toujours du rhum! :D

La visite a commencé par les jardins, où il y a toute sorte de palmiers trop fous. Rémi est tombé amoureux d'un qui s'appelle le Glou Glou (allez vous savoir pourquoi... ;)). Moi, de mon côté je préfère les cannes à sucre.




Ensuite on est montés au moulin à boeufs, qui était le moulin où se broyait la canne à sucre à l'époque. Les boeufs fournissaient l’énergie nécessaire pour que les cylindres tournent et la canne puisse être broyée. Aujourd'hui ce processus ne se fait plus au moulin.


La visite a continué par les chais, et tout le mécanisme de distillation. Je vous avoue qu'on ne s'y est pas trop attardés, étant donné que ce matin on avait déjà eu une visite guidée sur le même sujet.



Le plus joli c'était sans doute l'habitation créole. Je ne peux pas vous dire si c'est une reproduction fidèle d'une maison de l'époque, mais en tout cas elle était superbe! Tout était en super beau bois, parfois peint, parfois juste vernis. Il y avait des cartes des îles de partout. Ce qui m'a surpris c'est que la cuisine se trouve en dehors de la maison, dans une construction à part. Je ne me souviens plus du pourquoi, mais ça m'a fait rire qu'ils appellent ça "l'habitation à ragots" :)



Après une petite dégustation de rhum, beaucoup moins sympa que celle qu'on avait fait le matin, on a repris la route pour rentrer au Diamant. On craignait un peu qu'il y ait des bouchons (apparemment il y en a souvent, en Martinique), mais finalement on a eu juste un endroit où on a du un peu ralentir. On a vu pire sur la N118 :)

En arrivant, Rémi a eu le courage de faire une petite baignade à la piscine. Moi, je vous avoue que j'avais un peu la flemme. Même s'il ne pleuvait plus, et que le ciel s'était légèrement découvert, il commençait déjà à faire nuit... 


Et c'est sur ça que je vais vous abandonner. Il est 22h30 et je commence à être vraiment fatiguée. Je vais finir ce post demain (il me reste encore rajouter les photos, et ici c'est leeeeeeeent...).

Je viens de relire ce que j'ai écrit et je me rends compte qu'après chaque dégustation on a repris la route. Soyez tranquilles  on n'est pas des inconscients, et on n'a pas conduit bourrés! Oui, on a goûté le rhum, mais avec beaucoup de modération! On n'est pas venus en Martinique pour avoir des accidents!

Gros bisou!

---------

Si ahir no feia bo, avui ja ni us explico. I això que el dia semblava començar bé, amb una mica de sol i un trosset de cel blau. I al final, res! Ja us dic jo que no s'ha de fer cas a les aparences...

Després d'esmorzar hem agafat el cotxe per pujar al Morne Constant. I pujar, fe de Déu si pujava! Pujava de tal manera que hi ha hagut un moment on he pensat que el cotxe ens abandonaria! No estava jo tranquil·la, no... Però en la guia que portem deien que la vista valia la pena. Segurament, si no hagués plogut... :( Amb l'experiència que tenim d'ahir hem intentat esperar-nos 5 minuts, a veure si passava... I ha passat. Estàvem a punt de marxar quan la pluja ens ha deixat exactament 5 minuts (ni un mes, ni un menys) per sortir del cotxe i fer fotos. Des d'allà dalt hem pogut veure la badia del Diamant, però per poder veure Fort de France, el temps encara estava massa cobert. Mala sort.

La baixada ha estat pitjor que la pujada! Feia molt de temps que no havia tingut por en un cotxe... I en aquesta baixada he tingut por de cremar els frens! Ja us dic jo que no compraré mai un cotxe automàtic! A mi m'agrada més poder controlar les coses en casos com aquest!

Plovia una mica quan hem començat la ruta direcció la destil·leria de Trois-Rivières. Un cop arribats ja no plovia :) Hem comprat els bitllets i hem aprofitat dels 20 minuts que ens quedaven abans de la visita, per fer una volta. Estàvem fent fotos de les vores de la destil·leria quan ens hem adonat que hi havia una colònia de crancs tot al voltant d'un arbre. N'hi havia moltíssims, simplement moltíssims! I eren super macos :) Llàstima que cada cop que m'acostava per fer-los una foto, ells reculaven i s'amagaven.

La visita ha començat a 11h30. El guia ens ha explicat tot el procés de destil·lació . Super amable! Ens ha explicat que avui en dia el rom Trois-Rivières es fabrica a La Mauny (històries de negocis...) però que continua sent igual que si fos fabricat directament a Trois-Rivières. Per què? Doncs perquè han anat amb compte de conservar les dues coses que donen al rom el seu gust característic. D'una banda els barrils, que els han desplaçat de Trois-Rivières a La Mauny; i de l'altra, la canya de sucre, que continua sent la mateixa que abans. La destil·leria Trois-Rivières és avui en dia un espai dedicat a les visites.

Després de les explicacions, he tingut l'honor d'engegar tota la maquinària que servia per moldre les canyes de sucre. I com que em feia una mica de vergonya, el Rémi m'ha dit que no m'hauria d'haver posat una samarreta fúcsia si volia passar desapercebuda :p No, però és que engegar aquesta màquina comportava una gran responsabilitat, eh? Perquè el guia m'ha dit que si no ho aconseguia no podríem degustar el rom, que ens hauríem de conformar amb l'aigua... (Sí, sí, s'en fotia una mica de mi... :p) Sort que només s'havia de prémer un botó!

Al final de la visita hem pogut fer una degustació de rom (o de cocktails, pels que ho preferien). Estava molt bé, a més no eren gens avars perquè podíem tastar-ne tants com volíem! Amb el Rémi hem tastat quatre roms anyencs que anaven de 3 a 15 anys d'envelliment. Unànimement hem decidit que els que ens agradaven més eren els de 5 i 10 anys. Francament, ens ha agradat molt aquesta visita, a més hem après moltes coses!

Cap a la 1 del migdia hem tornat a fer ruta, direcció Le François. Ens hem parat a menjar una mica a un lloc on hi havia un snack ambulant, uns quants quilòmetres abans d'arribar a la vila, envoltats de plataners. N'hi havia per tot arreu! Com us podeu imaginar, ha començat a ploure mentre estàvem parlant amb la patrona, esperant els entrepans. No hem quedat xops com ànecs perquè hi havia una mica de refugi sota la camioneta, però tot i això hem acabat menjant dins del cotxe. La veritat és que no era massa glamour, però al menys era pràctic i divertit :)

Per la tarda hem visitat l'Habitació Clément. A la Martinica una habitació és una propietat que comprèn, entre altres, una destil·leria, uns cellers, una casa i una plantació de canyes de sucre. L'Habitació Clément té la particularitat que la casa que han conservat és una casa criolla. Doncs sí, ja ho heu entès bé, més rom! :D 

La visita ha començat pels jardins, on hi ha tot tipus de palmeres! El Rémi s'ha enamorat d'una palmera que es diu Glu Glu (vés a saber per què... ;)). Personalment, a mi m'agraden més les canyes de sucre :p

Després hem pujat fins al molí dels bous, que era el molí on es molia la canya de sucre antigament. Els bous proporcionaven l'energia necessària per fer rodar els cilindres que molien les canyes. Avui en dia tot això ja no es fa al molí, i encara menys amb bous!

Després hem visitat els cellers, i tota la maquinària de destil·lació. La veritat és que no hi hem passat massa temps, ja que al matí ja ho havíem vist tot.

El que a mi m'ha agradat més ha estat la casa criolla. No sabria dir-vos si és una reproducció  exacta de com era abans o no, però era molt bonica! Tot era fet amb una fusta super maca, de vegades pintada, de vegades només envernissada. Hi havia mapes de moltíssimes illes, que ni coneixíem! Una cosa que m'ha cridat l'atenció és que la cuina estava a part de la casa. No em recordo ben bé per què, però en tot cas m'ha fet gràcia perquè l'anomenaven "habitació de les xafarderies" :) 

Al final de la visita hem pogut tastar el rom, però aquí no eren tan simpàtics com a Trois-Rivières. Quan hem demanat a la noia si ens podia explicar una mica els diferents tipus de roms i de cocktails que tenien, ens ha mirat una mica malament... com si n'estigués una mica farta... :( 

Després d'haver recuperat els DNI que havíem deixat a l'entrada, hem agafat el cotxe per tornar cap al Diamant. Ens feia una mica de por trobar caravana (perquè sembla ser que n'hi ha sovint a la Martinica), però finalment només hi ha hagut un lloc on hem hagut de frenar una mica. Res a veure amb la caravana de la N118 :)

En arribant el Rémi ha tingut ganes de banyar-se una mica a la piscina. A mi m'ha fet una mica de mandra... Encara que ja no plovia, i que el cel s'havia destapat una mica, ja començava a fer-se fosc...

I em sembla que ara us abandonaré, perquè ja són les 10h30 del vespre i els ulls se'm tanquen. Suposo que acabaré aquest post demà al matí (encara he de descarregar totes les fotos, i aquí és molt leeeeeent...).

Ara acabo de rellegir el què he escrit i m'adono que cada cop que hem fet una degustació després hem agafat el cotxe. Però estigueu tranquils, que som gent responsable i no hem conduit pas beguts! Hem tastat el rom, sí, però amb molta moderació, que no hem pas vingut a la Martinica per tenir accidents!

Molts petons!

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire